- Hradní kaple - Prohlídka začíná hned v té nejpozoruhodnější místnosti hradu, v hradní kapli, jež v severním křídle zabírá na výšku přízemí i 1. patro. Její úzký a vysoký interiér s pětiboce uzavřeným presbytářem ihned zaujme zvláštním osvětlením, které sem vnáší lehký neklid - jsou tu čtyři vysoká okna asymetricky umístěná v úrovni patra a ještě dvě malá v úrovni podlahy. S nimi výškově korespondují gotické sedile, dvě dvojice výklenků ve tvaru slepých arkád ve stěnách kněžiště, a ty zaujmou zvláště toho, kdo již navštívil kapli na Bezdězu - i laikovi musí být jasné, že podobnost obou svatyní nemůže být čistě náhodná.
Největší atrakcí kaple jsou samozřejmě nástěnné malby s biblickými výjevy, jejichž vznik kladou kunsthistorici do období okolo roku 1330. Pokrývají stěny až do výše horních oken a některé jsou už dost vybledlé, ale i z fragmentů vyzařuje obdivuhodná jistota neznámého umělce při vedení kresebné linie. Kaple byla pravděpodobně zasvěcena archandělu Michaelovi, který je tady vypodobněn dokonce dvakrát - na severní stěně s váhami a mečem u posledního soudu a vedle vstupních dveří při zápasu s drakem. Odborníci se zatím nemohou shodnout na tom, co má vyjadřovat dnes již málo zřetelné vyobrazení lučištnice se zvířecím tělem na zábradlí točitého schodiště, jež stoupá ze zadní části lodě na malou emporu. Ženská postava, napínající tětivu levou rukou, proto svádí k nejrůznějším domněnkám kdekoho, zvlášť když také k tomuto místu se váže pověst o puklině v zemi, fungující jako brána do pekel...
- První patro - Z kaple pokračuje trasa prohlídky do prvního patra, kde byly původně obytné a reprezentační místnosti hradu. Jednou z nich je lovecký sál , na jehož zdech jsou vystaveny oceněné daňčí trofeje a kterým prostupuje mohutný pískovcový pilíř blok - ten samý, co je vidět i v průčelí budovy. Zvláštní pozornost zasluhuje tzv. Zelená komnata, jejíž stěny jsou pokryty malbami z konce 16. století. Jedna z nich je obzvlášť cenná, neboť ukazuje, jak vypadal hrad před zbouráním velké věže.
|